Saturday, 17 October 2009

Miodownik

Gdy na dobre zagosci juz jesien, przychodza do mnie zachcianki takie, jakich nie miewam przez miesiace. Obiady w formie gulaszu, stew czy tez zup tak gestych az "lyzka stoi", salatki z dodatkiem serow, mies i ryb. I desery, hm, ciasta wlasciwie, ciezkie i slodkie z owocami, orzechami, miodem.

Pare dni temu "buszowalam na Cinie" i zauwazylam nowa twarz. Zachecona przez, jak przypuszczam inna Cinke, Krystyne, Anni zamiescila przepis na swoje ciasto miodowe. Piekne mi sie wydalo i proste, podobne do wielu innych miodowych ciast, ktore juz mialam okazje upiec i zjesc, a jednak inne! Niejeden wieczor przegadalam z Ela o "miodownikach" i zeszlej jesieni upieklysmy kilka, zaden jednak nie zawieral orzechow i kremowej smietanki. Teraz wiem, ze to wlasnie te dwa skladniki zdecydowaly, ze ciasto tak szybko znalazlo sie na moim stole i natychmiast dziele sie z Wami receptura. Miod i orzechy dominuja, smietanowy krem nadaje ciastu miekkosci, calosc jest niezwykle pyszna. Nastepnym razem sprobuje przelozyc miodowe placki cytrynowym kremem na zmiane z ubita kremowka. Moja wersja zawiera zmniejszona ilosc cukru i ciasto jest nadal bardzo slodkie. Polecam wielbicielom jesiennych ciast ;D



Miodownik

Ciasto:
150g cukru
100g miodu
1 duze jajko
150g masła
1 łyżeczka sody
500g maki

Krem:
600ml smietanki kremowej
1/4 szklanki cukru pudru
1 1/2 szklanki posiekanych grubo orzechow wloskich

Cukier, miod, jajko i maslo wlozylam do rondelka i mieszajac podgrzewalam, gdy mikstura zawrzala dodalam lyzeczke sody, szybko zamieszalam. Zdjelam z ognia i mieszajac dosypywalam make. Mase wyjelam na stol i zagniotlam szybko w walek. Podzielilam go na 5 czesci (200g).

Kazda czesc wylozylam do 20cm kwadratowej blaszki i pieklam w piecu rozgrzanym do 200C przez 6 minut. Wystudzilam placki na kratce.

Gdy stygly ubilam smietanke z cukrem. Rozsmarowalam ja na zimnych placach, nie zapominajac o posypaniu kazdej warstwy posiekanymi grubo orzechami. Ciasto zostawilam na pare godzin na kuchennym stole, a nastepnie zawinelam w kilka arkuszy papieru woskowanego, potem do foliowej torebki i wlozylam na noc do lodowki.


Smakuje wybornie! Anni dziekuje za znakomity przepis, a Wam goraco ciasto polecam!

15 comments:

  1. nawet kolor ma jesienny

    lubię te miodowe smaki

    :-)

    ReplyDelete
  2. Uwielbiam to ciasto, choć nigdy sama nie zrobiłam...Chyba najwyższy czas to zmienić!:)

    ReplyDelete
  3. to ukochane ciasto mojego B :) do tej pory dostawałam przepisy na oko, a z ciastami tak się nie da więc nie robiłam :)
    zapisuję - będzie na świąteczny czas (dla nas to takie świąteczne ciasto)

    Dziękuję

    ReplyDelete
  4. ależ ja uwielbiam miodownik :) a ty tak nim kusisz :)

    ReplyDelete
  5. ale teraz "dolozylas do pieca".....miodownik chodzi za mna od 2 m-cy gdzies,no i teraz bedzie mi sie po nocach snil.......(hihihi) czyli czas go zrobic,bo przepysznie wyglada,ten miodowy kolorek....oj-poczestowalabym sie chetnie kawalatkiem :)
    Pozdrawiam cieplutko :)

    ReplyDelete
  6. Piękny!
    Uwielbiam i pewnie zrobię,jak nie teraz to w okresie świątecznym:))
    Pozdrawiam:)

    ReplyDelete
  7. Już wiem, co niebawem upiekę na imprezę:) Ładnie wygląda ten miodownik:)

    ReplyDelete
  8. O miodownikach to ja też bym chętnie porozmawiała, bo sama idea ciasta świetna, ale rzadko jadłam taki miodownik, który by mi smakował. Może właśnie ten z orzechami i śmietaną będzie pyszny? Ktoś mi niedawno jeszcze wersję z bitą śmietaną i z dodatkiem dżemu z czarnej porzeczki proponował.

    ReplyDelete
  9. Ja mam w zasadzie swoją ulubioną wersję miodownika, pyszną zresztą, ale chętnie któregoś razu wypróbuję i taką, bo bardzo mnie ta śmietanka i orzechy zachęcają. Wygląda pysznie!...:)

    ReplyDelete
  10. wygląda rewelacyjnie:)

    ReplyDelete
  11. asiejo, to ciasto i kolor i smak ma jesienny :D

    Agato, chyba tak, polecam!

    co-zerka, bardzo sie ciesze, daj znac gdy je zrobisz...

    mietowko, sama siebie skusilam :D

    Gosiu, licze, ze teraz je zrobisz ;D

    majano, w okresie swiatecznym bedzie smakowal wybornie!

    Alinko, dziekuje :D

    An-no, radze sprobowac i tak jak wspomnialam dodac lemon curd

    Eweno, ja rowniez lubie takie tradycyjne wersje miodownika i przygotowuje je czesto na swieta. Po zrobieniu tego z bita smietana i orzechami doszlam do wniosku ze to rownie pyszna alternatywa

    atino, dziekuje :D

    ReplyDelete
  12. ulubione po joju ciasto mojej matki i moje :D. tylko my na każdym placku prócz ostatniego rozsmarowujemy dodatkowo czerwony, kwaskowaty dżem pod kremem orzechowym, ciekawie przełamuje smak :)

    ReplyDelete
  13. Zaufalam przepisowi wbrew zdrowemu rozsadkowi i sie sparzylam - dodac jajko i doprowadzic do wrzenia? Oczywiscie zrobila sie jajecznica... W efekcie wydlubywalam kawalki scietego bialka z surowego ciasta.
    Sam przepis OK, ale z tym jajkiem to chyba jakas pomylka - powinno sie je chyba dodac do masy po ostudzeniu?

    ReplyDelete
  14. Urso, "z tym jajkiem" to nie zadna pomylka. Miodownik (wlasnie z tego przepisu) robie czesto i zawsze w ten sam sposob mieszajac w rondlu wszystkie wymienione skladniki w tym jajko. Nie dodaje jajka do rozpuszczonej na ogniu mikstury masla, miodu i cukru (a cos mi sie zdaje, ze tak zrobilas), lecz wszystkie skladniki jednoczesnie ostro mieszam i powoli doprowadzam do wrzenia. Z tego przepisu skorzystalo wiele osob i nikt odtad nie mial problemu ze scinaniem sie bialka. Proponuje powtorzyc tym razem trzymajac sie wiernie receptury. Uklony.

    ReplyDelete
  15. Dzieki za odpowiedz. Jajko dodalam jeszcze przed podgrzaniem, ale rzeczywiscie nie przykladalam sie pilnie do mieszania w trakcie. Oczywiscie mieszajac intensywnie mozna zapobiec wiekszym grudkom bialka, ale we wrzacej mieszaninie masla, miodu i cukru zetnie sie ono przeciez i tak. Pytanie jaki jest cel tego zabiegu? Inne przepisy podaja, by jajko dodac po ostygnieciu...
    Wiem, ze sie czepiam, ale byc moze moj komentarz bedzie stanowic ostrzezenie dla innych 'piekarzy', tym bardziej, ze samo ciasto jest warte zrobienia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...